چرا و چگونه تنهایی سفر کنیم ؟

سفر-تنهایی-تورگردان (3)

شاید تا چند سال پیش، تنها سفر کردن، کاری عبث و بیهوده بود ولی این روزها افراد زیادی را می بینیم که تنهایی سفر می کنند. کسانی که تنها به سفر می روند، ضرورتا افراد تنها یا مجردی نیستند، بلکه افرادی هستند که قدرت تنها شدن با خودشان را دارند. بسیاری از روانشناسان توصیه می کنند هر چند وقت یک بار سفر تنهایی را تجربه کنید تا زمان کافی برای خلوت کردن با خود را داشته باشید؛ فرصت شناختِ خود، معمولا در میان جمع به سختی اتفاق می فتد. این نکته را هم فراموش نکنید که تنها افرادی می توانند تنهایی سفر کنند که بتوانند در طول سفر به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کنند و دوست پیدا کنند. شرکت در تورهای گروهی یا زدن به دلِ جوامع محلی، مستلزم این است که با افراد متفاوت و دوستان جدید روبرو شویم. سفر کردن مزایایی دارد که شرح آن خالی از لطف نیست. در این میان عده ای می پرسند چگونه سفر مجردی مان را لذت بخش کنم و به بهترین شکل از آن بهره ببریم؟ در وبلاگ تورگردان به تمامی این سوالات پاسخ داده ایم. با ما همراه باشید.  

 

سفر تنهایی

زنی که به 196 کشور جهان، تنهایی، سفر کرد.

 

مزایای سفر تنهایی و مجردی 

 

ریش و قیچی دست خودتان است

در سفر تنهایی ریش و قیچی دست خودتان است. هر وقت گرسنه شدید غذا می خورید؛ هر وقت دلتان خواست می خوابید و بیدار می شوید؛ هر موزیکی که با سلیقه تان جور بود گوش می دهید؛ هر غذایی که خواستید می خورید و هر رستورانی که باب میلتان بود انتخاب می کنید. از همه این ها مهم تر این که رزرو محل اقامتتان خیلی راحت تر ممکن می شود، خلاصه اینکه نیازی به وقت گذاشتن برای هماهنگی با دیگران و سر و سامان دادن به سلایق مختلف نیست، خودتان هستید و خودتان. البته ناگفته نماند که اگر تنهایی سفر می کنید ولی به یک تور گروهی ملحق شده اید بسیاری از این انتخاب ها زیر سوال می رود و باید برای خواب و خوراک و محل اقامت، تابع جمع شوید. با این حال در یک تور گروهی، باز هم تنها هستید و وابستگی های خانواده یا دوستان در آن وجود ندارد.

 

می توانید طولانی مدت رانندگی یا پیاده روی کنی

از مزایای طولانی سفر کردن به خصوص در دل طبیعت این است که می توانید ساعت ها به پیاده روی اختصاص دهید و یا طولانی مدت رانندگی کنید. فرض کنید با کودکان یا سالمندان به سفر رفته اید، خوب می دانید که این افراد حوصله طولانی مدت در مسیر بودن را ندارند و راه که از هفت-هشت ساعت طولانی تر می شود مدام می پرسند: «کِی می رسیم؟» اگر به طبیعت گردی رفته باشید طبیعتا تنها جوان ترها، آن هم جوان های ورزشکار حوصله راه رفتن دارند، پس بهتر است یا همسفری را انتخاب کنید که بتوانند پا به پای شما بیاید، یا اینکه تنهایی سفر کنید.

در سفرهای زیارتی نیز سفرِ تنهایی با استقبال زیادی مواجه می شود. اگر دلتان هوای زیارتِ یکی از مکان های مقدس مثل مشهد یا کربلا را کرده، به تنهایی بهتر می توانید زیارت کنید. وقتی خودتان تنها باشید می توانید هر زمان خواستید به حرم بروید و نگران همسفرانتان نباشید. بیشتر افراد تور مشهد و تور شهرهای زیارتی را به صورت انفرادی تجربه می کنند.

 

سفر تنهایی

 

اعتماد به نفستان بالا می رود

سفر تنهایی اعتماد به نفس را بالا می برد. زمانی که شما مجبور باشید همه تصمیمات سفر را خودتان به تنهایی بگیرید، ناچارید مستقلا فکر کنید و خودتان روی پای خودتان بایستید. تصمیم گرفتن برای انتخاب مقصد، محل اقامت، نوع سفر و تک تک فاکتورهایی که در یک تور لازم است، قدرت تصمیم گیری را در شما بالا می برد و مجبورتان می کند بدون وابستگی به دیگران و تکیه به غیر خودتان همه کارها را انجام دهید. بعد از انجام کارها، نوعی رضایت از خود، سراغتان می آید که به حس اعتماد به نفستان کمک شایانی می کند.

 

دوستان جدید پیدا می کنید

سفر تنهایی هرگز به معنی تنها بودن در کل سفر نیست. در طول سفر دوست های زیادی پیدا می کنید. اگر به سفرهای گروهی رفته باشید، از همان ابتدا با یک عده آدم که آن ها نیز به صورت انفرادی یا به همراه دوستان و خانواده شان به سفر آمده اند مواجه خواهید شد. خاصیت سفر تنهایی این است که آدم ناچار می شود با دیگران ارتباط برقرار کند و دوستان جدید پیدا کند ولی اگر دوست شفیقتان یا مثلا همسرتان همراهتان بود بدون شک تمام مدت سفر را به او چسبیده بودید و فرصتی برای شناخت دیگران و حتی صحبت کردن با همسفران هم به خود نمی دادید.

 

فرصتی برای خودشناسی پیدا می کنید

ار مهمترین محاسن تنهایی سفر کردن، خودشناسی و خلوت با خود است. به دور از جمع های تکراری و در خلوت و سکوت، می توان با خود به گذشته و آینده نگریست. می توان به درون خود سفر کنید و چیزهایی را که در درونتان گم شده پیدا کنید.

 

سفرتان ارزان تر می شود

مهمترین مزیت سفر تنهایی این است که هزینه ها به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می کند. اقامت یک نفره، غذای یک پُرسه، بلیط تک نفره و غیره یعنی برای هرچیز یک بار هزینه کردن. در نتیجه همه هزینه ها و قیمت ها کاهش پیدا می کند.  

 

سفر تنهایی

 

چگونه تنهایی سفر کنم؟

 

حال فرض می کنیم که تصمیم به سفر تنهایی گرفته اید. شاید دوست و همراهی پیدا نکرده اید که با شما همسفر شود و یا اینکه خودتان آگاهانه و به اختیار تصمیم گرفته اید مجردی سفر کنید. در ادامه توصیه هایی مطرح می شود که با به کار بستن آن ها سفرتان را به بهترین شکل مدیریت خواهید کرد. با ما همراه باشید.

 

خودتان را دوست داشته باشید

اگر خودتان را دوست داشته باشید و به این درک برسید که بهترین دوست شما پیش از هر فرد، خودتان هستید، سفر تنهایی لذت بخش تر می شود. اگر با خودتان دوست شوید چه در سفر چه در محیط کار، چه در خانواده، راحت تر با مسائل کنار می آیید و هیچ وقت، احساس تنهایی نمی کنید. وقتی راهی سفر می شوید کافی است بدانید بهترین دوستتان یعنی خودتان چه کتاب، چه موسیقی و چه نوع تفریحی را دوست دارد. آنگاه می توانید به راحتی برایش برنامه ریزی کنید. هر گوشه جهان که باشید تنها نخواهید بود چون با خودتان دوست هستید و از بودن با خودتان لذت می برید.

 

سفر تنهایی

 

چیزهای جدید را تجربه کنید

رولف دوبلی در کتاب «هنر خوب زندگی کردن»، ترجمه عادل فردوسی پور، در مقاله دوازدهم با این عنوان: «چیزهایی که می خرید اثری از خود به جا نمی گذارد»، به نکته جالبی اشاره می کند. وی در این مطلب می گوید به جای خرید کردن، تجربه کنید؛ لذتی که در تجربیات جدید هست در خرید گران ترین محصولات و جدیدترین برندهای دنیا نیست. تجربه کردن لذت ذاتی دارد و هیچ وقت تمام نمی شود ولی خرید کردن لذت مقطعی به انسان می دهد. وقتی به تنهایی سفر می کنید امکان تجربه کردن بیشتر می شود؛ بخشی از این تجربیات، تجربه آشنایی با آدم های جدید با لهجه ها، زبان ها، نوع پوشش و نوع فرهنگ متفاوت است. هیچ تجربه ای بالاتر از شناخت مردمی با فرهنگ های متفاوت نیست. گاهی پیش می آید که در سفری داخل ایران مردمی از سرزمینمان را مشاهده می کنید که فرهنگ و آداب و رسومشان زمین تا آسمان با آنچه در شهر خودمان وجود دارد فرق می کند.

 

برنامه ریزی منفعل داشته باشید

برنامه ریزی کردن باعث تسهیل در انجام امور می شود. خیلی خوب است که برنامه ریزی کنید که در طول سفر قرار است از کجاها بازدید کنید و برنامه روزانه و شبانه تان چیست تا هم بتوانید برآورد درستی از هزینه ها داشته باشید هم از قبل چیزهای لازم را رزرو کنید. مثلا محل اقامتتان و بلیط جاذبه هایی که مد نظرتان است و غیره و غیره را با تخفیف از قبل رزرو کنید. با این حال از مزایای سفر تنهایی این است که می توانید گاهی خلاف برنامه عمل کنید و منعطف باشید. شاید برنامه ای پیش بیاید که از قبل برایش برنامه ریزی نکرده باشید ولی چون خودتان هستید و خودتان، بتوانید به راحتی با آن هماهنگ شوید. همین اتفاقات ناگهانی و بی برنامه است که سفر را هیجان انگیزتر می کند. همیشه آماده چنین برنامه های بی برنامه ای باشید.

 

سفر تنهایی

 

ارتباطتان را با خانواده قطع نکنید

درست است که تصمیم گرفته اید تنهایی سفر کنید ولی گم و گور نشوید. نباید خانواده و وابستگانتان نگران شما شوند و ندانند چه می کنید و کجا هستید. اینگه کسی از راه دور از احوالتان با خبر باشد برای خودتان هم امن تر است تا خدای نکرده در صورت بروز اتفاقات احتمالی بتوانند سریعا خود را به شما برسانند و کمک‌حالتان باشند. گاهی ممکن است در طول سفر تنهایی، خطراتی حادث شود و یا شما با مشکلاتی مواجه شوید. مثلا دزد به شما بزند و همه پولتان از کف برود، خودتان گم شوید، خدای ناکرده تصادف کنید یا اتفاق تلخی از این دست که بد نیست برایش فکری کرده باشید. اگر دیگران از جا و مکان شما با خبر باشند از هر نظر برای شما بهتر است پس با آشنایانتان در تماس باشید و حتی الامکان از دسترس خارج نشوید.

 

هتل و اقامتگاه خوبی رزرو کنید

تنهایی سفر کردن به هیچ وجه به معنی این نیست که هر جایی رسید بخوابیم و محل اقامت برایمان مهم نباشد. به خودتان احترام بگذارید و یادتان باشد که لایق بهترین ها هستید. نباید تصور کنید یک اتاق خوب تنها برای وقتی خوب است که همسفر دارید یا مثلا با همسرتان سفر می کنید. حال که هزینه اقامتی برایتان پایین آمده به خودتان سخت نگیرید و جای راحتی را برای خود رزرو کنید. البته خودتان را برای اقامتگاه های بومگردی یا هاستل ها و متل ها نیز آماده کنید. اگر سفر شما از نوع سفرهای گروهی است یا اینکه از هاستل استفاده می کنید احتمالا باید با افراد دیگر در اتاق های مشترک بخوابید که این هم تجربه خوبی است و اگر سخت گیر نباشید ممکن است بهترین شب های سفرتان را برایتان رقم بزند. فرصت آشنایی با دوستان جدید، دورهمی ها و خوشگذرانی ها در هیمن فرصت ها دست می دهد.

 

سفر تنهایی

 

به بازار بروید

بازارها عموما شلوغ است و زندگی به معنی واقعی در آن ها جریان دارد. اگر به بازارهایی بروید تا کالای خاص و باب میل خودتان را خریداری کنید، آنجا با افرادی هم سلیقه و شبیه به خودتان مواجه می شوید که تنهایی را از دلتان بیرون می کند. برای مثال اگر اهل خرید اسپورت و وسایل ورزشی هستید با ورود با بازارِ عرضه این اصناف از فروشندگان تا کسانی که آنجا به خرید می آیند، آدم هایی مثل خودتان را خواهید دید و می توانید با آن ها سر صحبت را باز کنید و طرح رفاقت بریزید. بعضی ها نیز در بازارهای مواد غذایی یا هنگام تهیه غذاهای خیابانی با افراد جدید آشنا می شوند. غذا، فرصت خوبی برای آشنایی با فرهنگ های مختلف است.

 

با تورهای مسافرتی یا تور طبیعت گردی همراه شوید

اگر همسفری پیدا نکرده اید و به هیچ وجه دوست ندارید در طول سفر به کل تنها باشید، بهتر است با تور به سفر بروید. تورهای مسافرتی به خصوص تورهای طبیعت گردی این امکان را فراهم می کند که با افراد مختلفی مثل خودتان همسفر شوید و از تنهایی در بیایید. تور مسافرتی زمان و مکان مشخصی دارد و بسته به نوع امکانات و خدماتی که ارائه می کند ممکن است تور ارزان یا توری لاکچری باشد. از محاسن اینگونه سفر کردن این است که نیازی به برنامه ریزی دقیق و مدیریت سفر نیست. تنها کافی است چمدانتان را ببندید و با تور راهی شوید. برای انتخاب بهترین تور مسافرتی می توانید از موتور جستجوی تور استفاده کند. با سر زدن به اینگونه سایت ها که سایت تورگردان هم یک نمونه از آن هاست، می توانید انواع تورها برای مقاصد مختلف در داخل کشور مثل تور کیش ، اصفهان، شیراز و... یا خارج را پیدا کرده و با مقایسه قیمت ها و آپشن های آن ها تور مورد نظرتان را رزرو کنید.

 

سفر تنهایی

 

چه کشورهایی برای سفر تنهایی بهتر است؟

 

چادرنشینی در عمان

عمان تقریبا کشور گرانی است. لا اقل می توان گفت برای ما ایرانی ها گران در می آید، پس اگر اصرار به دیدن آن دارید، توصیه می شود تنهایی به آنجا سفر کنید تا هم هزینه های کاهش یابد و هم آرزویتان را محقق ساخته باشید. خیلی ها مجردی به عمان سفر می کنند و این موضوع باعث می شود که احتمالا آنجا دوستان زیادی پیدا کنید. این کشور، به خصوص پایتخت آن مسقط، جاذبه های طبیعی و کوهستان های حیرت انگیزی دارد که گشت و گذار در آن ها به صورت انفرادی راحت تر است. یادتان باشد از شهر نزوی و قلعه مستحکم آن که در گذشته ای نه چندان دور محل تقاطع جاده کندر محسوب می شد نیز بازدید کنید. یک شب را هم حتما در تپه های صحرایی بمانید و در چادر بخوابید. این کارها فقط به درد سفر تنهایی می خورد چون فرصت خلوت با خود در دل طبیعت و صحرا را فراهم می کند.  

 

تجربیات منحصر به فرد در ایتالیا

بیشتر مجردها به ایتالیا می روند تا عشق و نیمه گمشده خود را بیابند. در کنار آبنماهای رویایی این کشور می توان کلی داستان های عاشقانه شنید و با مجردهای زیادی مواجه شد که از سرتاسر جهان به آنجا آمده اند. شاید از دیگر دلایلی که مجردها سفر به ایتالیا را بیشتر می پسندند این است که جاذبه های گردشگری اش بسیار زیاد است و باید پشتِ هم، از این مکان به آن مکان رفت. اگر تنها باشی راحت تر و سریع تر می توانی خود را برای بازدید از اماکن گردشگری آماده کنی، حتی گاهی می توانی پشت یک موتور سوار شوی و ترافیک شهری را دور بزنی ولی اگر تعدادتان زیاد باشد کار کمی دشوارتر می شود.

 

سافاری در هند، تایلند و آفریقای جنوبی

بدون شک سافاری از آن دسته تورهایی است که بیشتر افراد به صورت تنهایی و مجردی می روند. لذت تماشای زیستگاه های طبیعی و بازدید از گونه های جانوری در حیات وحش، سفری هیجان انگیز را برای افراد رقم می زند ولی سختی هایش معمولا به صورت خانوادگی کمی بیشتر می شود. کشورهایی مثل هند، تایلند، استرالیا و آفریقای جنوبی به دلیل برخورداری از حیات وحش منحصر به فرد به داشتن بهترین تورهای سافاری در جهان معروف اند. اینگونه سفرها سختی های خاص خودش را دارد و اصولا پیوند خوردن با طبیعت انسان را از حال و هوای خود به دور می کند. شاید بهتر باشد برای بهره برداری بیشتر از سافاری و اذیت نشدن، همسفرانی که احیانا این نوع تور مسافراتی را نمی پسندند، آن ها را از آمدن معاف کرد و به صورت تنهایی و مجردی به سافاری رفت. بیشتر افرادی که به سافاری می روند علاقمند به عکس گرفتن از حیوانات هستند بنابراین شاید لازم باشد ساعت ها در سکوت یک جا کمین ککنند تا بتوانند صحنه ای خوب از حیوانات را برای عکس برداری شکار کنند.

 

سفر تنهایی

 

اسکی بازی در فرانسه

کوه های آلپ فرانسه مهد کوهنوری و پاتوق کوهنوردان حرفه ای جهان است. اگر شما هم جزو کوهنوردان حرفه ای هستید نیازی نیست نگران تنهایی باشید. کافی است چمدان تان را ببنید و به یکی از مناطق کوهستانی جهان بروید که برای کوهنوردی مورد توجه اند. آن جا دوستان زیادی پیدا خواهید کرد که مثل خودتان عاشق کوهنوردی اند. رفتن به رشته کوه های آلپ که علاوه بر فرانسه در آلمان وجود دارد هم لذت تماشای مناظر حیرت انگیز را برایتان فراهم می کند هم امکان کوهنوردی را فراهم می سازد. در ضمن از مناطقی است که می تواند مقصدی زمستانی نیز به شمار رود.

 

سفر زیارتی به هند و تبت و نپال

پیش از این نیز گفتیم که سفر زیارتی به صورت تنهایی مقبول تر است. این را نیز یادآور شویم که گاهی قصد شما از سفر زیارت و عبادت نیست ولی مکانی که به آن سفر می کنید، مکانی مقدس است. سفر به این سرزمین ها به صورت تنهایی بیشتر توصیه می شود. اگر شما جزو افرادی هستید که علاقه به هیمالیا و بازدید از جاذبه های بین تبت و هند دارید می توانید به صورت تنهایی به آن مناطق بروید. در این مناطق راهبان بوتانی را می بینید که در حال عبادت هستند و بعضی از آن ها سال ها برای تفکر به صورت تنهایی اختصاص داده اند. این راهبان مجرد اند و با آداب و ملاحظاتی خاص وقتشان را می گذرانند. علاوه بر بازدید از این اماکن مذهبی می توانید از جاذبه های دیگری مثل قبرستان پوناخا زونگ یا لانه ببر بازدید کنید.

 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

از تنها سفر کردن نترسید و تصور نکنید که کار حوصله سَر بَری است. بسیاری از گردشگران و طبیعت گردان حرفه ای این روزها کوله هایشان را بر می دارند و کوچ سِرفینگ می کنند. از قضاوت دیگران هم نترسید، اگر دلتان واقعا یک سفر تنهایی می خواهد، تنها کافی است تصمیم بگیرید و قدم اول را بردارید، بقیه گام ها خود به خود برداشته می شود.

انتشار :  16 شهریور 1398 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   عفیفه خدنگی
تصاویر مرتبط
سفر تنهایی
  • سفر تنهایی
  • سفر تنهایی
  • سفر تنهایی
  • سفر تنهایی
  • سفر تنهایی
  • سفر تنهایی
  • سفر تنهایی
  • سفر تنهایی
  • سفر-تنهایی-تورگردان (3)
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد