معرفی جهانگرد ، گردشگر و جهانگردان معروف دنیا

photo_2019-01-11_00-55-44

 

سازمان جهانی جهانگردی گردشگر را اینگونه تعریف نموده است: «گردشگر کسی که حداقل یک شب در یک اقامتگاه عمومی یا خصوصی در محل مورد بازدید ، به سر برد. در واقع توریسم یعنی مکتبی که پایه فکری آن سیاحت و جهانگردی است. توریست کسی است که به مسافرت و جهانگردی می پردازد .  

گردشگری یا توریسم ، واژه ای فرانسوی است که از ریشه تور گرفته شده است . تور در زبان فرانسه به معنای حرکت دورانی، عمل پیمودن، طی کردن، سیر کردن و گردش نمودن می باشد.

در فرهنگ اکسفورد توریسم به معانی مختلف از جمله سفر کوتاه و گذر کردن از جایی؛  تجارت تهیه ی خدمات و پذیرایی برای مردمانی که از یک مکان دیدن می کنند؛ فرهنگ و بستر و... همچنین مسافرتی که به منظور تجارت، لذت و یادگیری صورت گیرد و به نقطه شروع بازگردد توریسم نامیده می شود.

گردشگری  مجموعه تعامل هایی است که در فرایند جذب و میهمانداری ، بین توریست ها ، سازمان های مسافرتی ، دولت های مبدا ، دولت های میزبان و مردم محلی برقرار می شود. معادل فارسی توریسم گردشگری و معادل عربی آن سیاحت است.

گردشگری به مجموعه فعالیتی اطلاق میشود که در جریان مسافرت یک گردشگر اتفاق می افتد، این فرایند شامل هر فعالیتی از قبیل برنامه ریزی سفر ، مسافرت به مقصد ، اقامت ، بازگشت و حتی یادآوری خاطرات آن نیز می شود. همچنین فعالیتی را که گردشگر به عنوان بخشی از سفر انجام می دهد، نظیر خرید کالاهای مختلف و تعامل میان میزبان و مهمان را نیز در بر می گیرد .

 

مهمترین جانگردان جهان از گذشته تا کنون که مشتمل بر زنان و مردانی است که زندگی خود را در این راه گذاشته اند. در ادامه به معرفی این افراد که بعضی دارای کتاب های مهمی درخصوص جهان و جغرافیا هستند، اشاره می کنیم.

 

جهانگردان جهان

 

جهانگردی که آمریکا را فتح کرد

کریستوف کلمب طی یک عملیات دریایی که منجر به کشف قاره آمریکا شد، ماجراجویی های زیادی را پشت سر گذاشت. او یک ناوبر ایتالیایی از پادشاهی اسپانیا را در اختیار داشت و سفری از غرب به سمت آسیا را برای پیدا کردن منابع ادویه و کالاهای شرقی در پیش گرفته بود. او جهانگردی تاجر پیشه بود. کلمب میان سال های 1492 تا 1502 میلادی چهار سفر را پشت سر گذاشت. او پایش را از روی کشتی پایین نمی گذاشت وبه واقع روی کشتی زندگی می کرد. کلمب جهانگرد خوش آوازه ای نبود چرا که در بعضی مناطق مثل هند مردم را به بردگی می کشید ولی هر چه بود شخصیت بزرگ او را در جهانگردی نمی توان نادیده گرفت.

نخستین کسی که قلعه یخی گرینلند را فتح کرد

فریتیوف نانسن، جهانگرد و دانشمند نروژی، اولین کسی نبود که به اقیانوس منجمد شمالی رفت ولی نخستین کسی بود که قلعه گرین لند را فتح کرد و تا شمالی ترین نقطه آن پیشتازی کرد. او در این سفر تنها با یک نفر دیگر همسفر بود و 9 ماه در یک کپر دوام آورد. اطراف او شیرماهی ها و خرس های قطبی نیز به زندگی خود ادامه می دادند. او تمامی مسیر قطب شمال را زیر پا گذاشت و جایزه صلح نوبل را از آن خود کرد.

ابن بطوطه جهانگرد مسلمان

ابن بطوطه جهانگردی مسلمان متولد شهر طنجه در مراکش بود. او از سال 725 قمری مثل بسیاری از دیگر جهانگردان مسلمان به نیت حج از شهر و دیارش خارج شد و در مسیرش از مصر، شام(سوریه امروزی)، فلسطین، حجاز(عربستان فعالی)، عراق، ایران، یمن، بحرین، ترکستان، بین ‌النهرین، بخشی از هند و چین، جاوه، شرق اروپا و شرق آفریقا گذر کرد. او کتابی به نام سفرنامه ابن بطوطه از خود به یادگار گذاشته که تجربیات او در سفر 27 ساله اش را در آن نوشته است. ابن بطوطه تقریبا با مارکوپولو، تاجر و جهانگرد ونیزی هم عصر بود ولی سفر او سه برابر بیشتر از سفر مارکوپولو طول کشید. او درسفرش به ایران شهرها و ایالات قدیمی شیراز، خوزستان، شوشتر، اصفهان، تبریز، اصفهان وخراسان را دید.   

شگفت انگیزترین انسان روی کره زمین

ارنست همینگوی بیش از آنکه به عنوان جهانگرد شناخته شود به عنوان نویسنده ای برجسته از آمریکا و برنده جایزه نوبل شناخته می شود. او پایه گذار وقایع نگاری ادبی است و جانی تازه به شخصیت های داستانی داده است. او تقریبا بخش اعظم عمرش را به ماجراجویی و سفر اختصا داده بود. در جنگ جهانی اول در اتریش گلوله خورد؛ در اسپانیا جنگید؛ به آفریقا و کوبا سفر کرد و به شکار حیوانات وحشی پرداخت. بعد از بازگشت از افریقا نیز در نیویورک برای خود قایقی خرید و اسمش را پیلار گذاشت.

 

برادران امیدوار

 

برادران جهانگرد ایرانی

عیسی و عبدلله امیدوار دو برادر جهانگرد ایرانی متولد دهه چهل بودند که موزه شان هنوز درتهران یادگار سفرهایشان را به نمایش می گذارد. این دو برادر پژوهشگر و مستندساز بودند و پیام صلح جهانی را با ایجاد دهکده ای جهانی برای مردم دنیا به ارمغان آوردند. آن ها سفرشان را با موتورسیکلت از خیابان طوسی تهران آغاز کردند و از آنجا به افغانستان، پاکستان، هند، اقیانوس آرام، آلاسکا، آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی سفر کردند. سرانجام، با گذشتن از اقیانوس اطلس، وارد اروپا شدند. در مرحله دوم سفرشان به کویت، عربستان سعودی و از آنجا به آفریقا رفتند. از این دو برادر ایرانی فیلم هایی مستند، سفرنامه، مجموعه ای از دست ‌نوشته ‌ها و امضاهای شخصیت ‌های سرشناس سیاسی و فرهنگی جهان و موزه ای در تهران باقی مانده است.  

 

زنان جهانگرد

 

فعالیت زنان در صنعت گردشگری تا حدود زیادی به اثبات رسیده است. زنان به خصوص در ایران نقش مهمی در این صنعت به خصوص در گردشگری روستایی و صنایع وابسته همچون صنایع دستی و خلق اشتغال داشته اند. تقریبا تا پایان سال 2010 نزدیک به 20 درصد زنان در راس وزارت گردشگری کشورهای جهان بوده اند. در ایران بسیاری از اقامتگاه های بومگردی، بعضی دفاتر خدمات مسافرتی و مشاغل مرتبط توسط زنان انجام می شود. زنان در صنعت گردشگری بیش از سایر صنایع کلیشه های جنسیتی را دور زده اند.

از مهمترین زنان در صنعت گردشگری می توان به وزیر گردشگری مصر، خانم رانیا المشات، برای سیاست‌های مدبرانه و خلاق در حوزه گردشگری برای دست یابی به صلح؛ مچتیلد مارِر، در مقام رهبری و مدیریت برای ارتقای مسوولیت اجتماعی در حوزه گردشگری؛ وزیر گردشگری یونان خانم النا کونتورا، برای استراتژی‌ های نوین گردشگری؛ هلن مارانو، رئیس و بنیان‌ گذار موسسه « چشم‌اندازهای مارانو » با هدف رسیدن به اتحاد جهانی و به کار بردن گردشگری به ‌عنوان نیرویی قوی برای دستیابی به صلح پایدار؛ جین مادن، رهبر و مدیر مشارکتی برای پایداری و ارتقای مسوولیت‌ های اجتماعی حوزه گردشگری و اشاره نمود. 

در این میان نباید فراموش کرد که زنان از جهانگردی نیز عقب نمانده اند و پا به پای مردم دور تا دور جهان را گشته اند. برای اثبات این مدعا کافی است سری به شبکه مجازی اینستاگرام زده و میان مردان و زنان جهانگرد مقایسه ای آماری داشته باشید. بدون تردید این دو گروه جمعیتی به صورت برابر در طبیعت گردی، کوله گردی و در کل جهان گردی موفق بوده اند. این موضوع از سال 1766 میلادی شروع شد که خانم جین برت به عنوان اولین زنی که دور دنیا را سفر کرد، شناخته شد. در آن زمان او مجبور شد در هیئت یک مرد دنیا را بگردد ولی امروزه زن ها با چنین محدودیت هایی مواجه نیستند.

از دیگر زن های جهانگرد در تاریخ می توان به لیدی هستر استانهوپ ، سوسیالیست و ماجراجوی بریتانیایی، که با لباس مردانه به خاورمیانه سفر کرد و لقب ملکه صحرا گرفت؛ ایزابلا برد، یکی از شناخته شده ترین زنان جهانگرد در قرن 19 م و مشهور به عنوان نویسنده، عکاس و طبیعت گرد؛ آنی اسمیت پک، کوهنورد و پژوهشگر مشهور آمریکایی در ماجراجویی هایش در حوزه سیاست، جهان و گردشگری؛ مری کینگزلی که از 30 سالگی سفر انفرادی خود را آغاز کرد و قایق سواری در آفریقا و کوه پیمایی ها در قله کامرون را تجربه نمود؛ گرتورد بل زنی پیشرو، باستان شناس، زبان شناس و بزرگترین زن کوهنورد در ابتدای قرن بیستم؛ نلی بلی، روزنامه نگار آمریکایی با فعالیت هایی در حوزه پناهندگی، نگهداری از کودکان و زندانیان؛ فریا استارک که به مناطق دور افتاده ترکیه و خاورمیانه سفر کرد؛  بسی کولمن (اولین خلبان سیاه پوست زن در دنیا) و همچنین گریس دروموند هی اشاره کرد که موفق به سفر هوایی به دور دنیا با کشتی هوایی شد.

 

با تورهای تورگردان جهانگرد شوید.

 

 

جهانگرد یا توریست به کسی اطلاق می شود که صرف نظر از کنجکاوی به قصد تفنن و تفریح سفر می کند. به عبارت دیگر به کسی که برای خشنودی خود و لذت بردن مسافرت می کند، توریست گفته شده است . توریست ، فردی است که بیش از یک روز و کمتر از یک سال در محلی غیر از زیستگاه دائمی خود بماند. توریست کسی است که با نیت کار، تفریح یا لذت بردن از محیط پیرامون از محل زندگی دائم خود دور شود و برای مدتی بین یک روز تا یک سال در محل دیگری بماند.

بر اساس تعریف بین المللی « توریست کسی است که به منظور تفریح ، بازدید از نقاط دیدنی، معالجه ، تجارت ، ورزش و زیارت به کشور دیگری سفر کند؛ مشروط بر اینکه مدت اقامت او از 24 ساعت کمتر و از 6 ماه بیشتر نباشد و در فاصله ای کمتر از 70 کیلومتر انجام نگیرد».

 

جهانگردان در اینستاگرام

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

جهانگرد کیست ؟ توریست به کسی اطلاق می شود که صرف نظر از کنجکاوی به قصد تفنن و تفریح سفر می کند.در جایی دیگر به کسی که برای خشنودی خود و لذت بردن مسافرت می کند توریست گفته شده است.

انتشار :  17 بهمن 1397 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   عفیفه خدنگی
تصاویر مرتبط
برادران امیدوار
  • برادران امیدوار
  • جهانگردان جهان
  • جهانگردان در اینستاگرام
  • زنان جهانگرد
  • photo_2019-01-11_00-55-44
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد