غواصی در کیش ؛ بهترین تفریح آبی جزیره کیش

Diving- Island-Kish-tourgardan-com (1)

 

غواصی کیش؛ از مهمترین تفریحات آبی جزیره

غواصی، سوگلی تفریحات آبی کیش است و همه افراد خانواده از کودک هفت سال به بالا تا بزرگترها می توانند از آن لذت ببرند. بیشتر افرادی که به سراغ تور کیش می روند تمایل دارند برنامه غواصی کیش را در لیست تفریحاتشان قرار دهند. سوالات زیادی در زمینه هزینه های غواصی در کیش، سایت های غواصی کیش و... مطرح است که در نظر داریم امروز در تورگردان به آن ها پاسخ دهیم.

همانطور که می دانید جزیره کیش پوششی مرجانی دارد. این موضوع باعث شده اعماق آب به پارکی طبیعی بدل شود و ارزش سیاحت و دور زدن داشته باشد. برای گشت زدن در زیر آب هم هیچ راهی نیست جز اینکه غواصی را یاد بگیریم. این موضوع به عنوان یک تفریح از زمان پهلوی آغاز شد ولی در آن زمان غواصی تفریحی اشرافی و اعیانی به شمار می رفت. شاید تا به حال تصاویر فرح پهلوی را در حال غواصی در آب های خلیج فارس دیده باشید. خوشبختانه با رونق گرفتن گردشگری در جزیره کیش، غواصی کیش نیز عمومیت پیدا کرد. حالا هر کس که به این رشته علاقمند باشد می تواند لباس غواصی بپوشد و زیر آب برود و از مناظر زیبا و منحصر به فرد مرجان ها و آبزیان زیر آب برخوردار شود.

 

 

مزایا و امتیازات غواصی در جزیره کیش

خوشبختانه آب وهوای جزیره دوست داشتنی کیش همیشه برای غواصی مساعد است و تقریبا می توان گفت از ایام «غواصی ممنوع» خبری نیست.

سواحلی که برای این منظور تدارک دیده شده اند از امنیت لازم برخوردارند و هیچگونه خطری غواصان کیش را در زیر آب تهدید نمی کند.

خوشبختانه این جزیره از نظر مراکز آموزش غواصی (diving) بسیار غنی است و از سایر مناطق کشور در این زمینه پیشتازتر است تا جایی که به قطب غواصی کشور تبدیل شده است.

امتیاز دیگر جزیره کیش در زمینه غواصی، امکان انجام این تفریح برای خانم ها و حتی کودکان است.

 

شرایط غواصی در کیش

- غواصی در جزیره کیش برای خانم ها و آقایان آزاد است.

- آموزش غواصی توسط مربیان خانم و آقا صورت می گیرد.

- غواصی برای همه سنین آزاد است و کودکانِ بین 7 تا 13 سال می توانند از این تفریح لذت ببرند.

- لازم است غواصان تنها در مسیرهایی که مربیان توصیه کرده اند حرکت کنند.

- افراد نباید به مرجان ها و آبزیان دست بزنند و آسیبی به اکوسیستم وارد سازند.

 

 

سایت های غواصی در کیش

برای غواصی در کیش، سایت هایی وجود دارد که طرفداران این رشته به آن ها مراجعه می کنند. این سايت‌ ها خدمات و امکانات متنوعی دارند که باعث شده هر کس بسته به شرایط و نیازش یکی از آن ها را انتخاب کند. بعضی از این سایت ها عمق نسبتا کمتری دارند و مناسب افراد مبتدی هستند. بعضی سایت ها نیز اختصاص به حرفه ای ها دارد. این اطلاعات را باید قبل از اقدام به غواصی در کیش بدانید. لیستی از سایت ها و امکاناتشان در زیر ارائه شده است.

1.بيگ كورال و ژوراسيك پارک

سايت‌های بيگ کورال و ژوراسيك پارك، از بهترین اماکن برای غواصی در کیش به شمار می روند. این سایت ها از اکوسيستمی غنی با مناظری زیبا و خاص برخوردارند که لذت غواصی را برای افراد دوچندان می کنند. آبزیانی که در این اکوسیستم می توان مشاهده کرد عبارتند از: هامور، اژدرماهی، استون فیش، جراح، دخترناخدا، ساردین، باراکودا، تون، موری ایل، سفره ماهیان، اسکورپیون، دلقک و ریف شارک، لاک ‌پشت ‌های پوزه عقابی و پشت سبز، انواع لابسترها، انواع مرجان‌ ها، انواع سافت کورال و...

عمق سايت های بیگ کورال و ژوراسیک پارک، در ایام مختلف بین 5 تا 8 متر است. برای رفتن به آن ها باید به مراکز غواصی در کیش مراجعه و با قایق هایی که برای این منظور در نظر گرفته شده به محل رسید. بعضی مراجعین هم تا ساحل هتل سیمرغ با اتوموبیل می آیند و از آن جا به بیگ کورال می روند.

این سایت برای غواصی اسنورکلینگ و نایت دایو مناسب است.

2.ساترن كرك

سایت ساترن كرك يا شكاف جنوبي، سایتی بسيار زيبا ولی نسبتا دور است و به همین دليل استقبال کمتری از آن می شود. این سایت در حدود 5 کیلومتری جنوب کیش قرار گرفته است. ساترن کرک شكافي به عمق 22 متري را در بر می گیرد. برای رفتن به آن جا باید پس از مراجعه به مراکز غواصی در کیش از طریق قايق اقدام کرد. این سایت به دلیل جریان آب اختصاص به حرفه ای ها دارد و توصیه می شود کسانی که در غواصی تبحر کافی ندارند به آنجا مراجعه نکنند.  

3.کلبه هور

سايت کلبه هور درآخرین بخش غربي دماغه جزيره و در مکاني به نام هور قرار گرفته است. عمق این سايت از بخش شمالی به بخش جنوبی افزایش پیدا می کند و نهایتا به 8 متر می رسد. برای ورود به سايت کلبه هور باید از طريق ساحل کوچک جنوبی يا از مسیر پرتگاه صخره ای غربی حرکت کرد. در ساحل جنوبی  که محل ورود و خروج به سايت نیز می باشد، غار کوچکی به طول 5 متر قرار دارد که هنگام کامل شدن مد، عبور از آن بسیار هیجان انگیز خواهد بود.

 

 

4.سايت سمبارون

سمبارون سايتی بسیار زيبا در 10 کیلومتری غرب جزيره کیش و 7 کیلومتری هندورابی است. سمبارون بینظیرترین سواحل مرجانی جزيره را دارد و عمقش  حدود 10 تا 12 متر است. برای رفتن به آن باید قایق روزانه اجاره کرد و از بندرگاه کيش عازم شد. مسیر برگشت هم از هندورابی است.

5. کشتی داما

این سایت در نزدیکی یک کشتی باربری سنگالی قرار گرفته و تا 33 متر عمق دارد. کشتی سنگالی در سال 84 به دلیل آب گرفتگی موتورخانه، در آب‌ های جنوب شرقی کیش لنگر انداخته و به اعماق آب ها فرو رفته است. اطراف این کشتی آبزیان متعددی تجمع کرده اند و به زیستگاهی طبیعی تبدیل شده است. علاوه بر آبزیان غواصان نیز آنجا را مکان مناسبی برای گشت زنی یافته اند و و علاوه بر برخورداری از مناظرزیبا آنجا را مکان مناسبی برای آموزش دوره تخصصی کشتی های غرق شده دانسته اند. ورود به این منطقه برای آماتورها هم امکانپذیر است ولی برای ورود به بدنه کشتی، باید دوره تخصصی کشتی های غرق شده را بگذرانید. پروانه کشتی در عمق 30 متری قرار گرفته و برای عکاسی بسیار مناسب است. دیدنی ها و آبزیان این سایت گونه هایی مثل خفاش ماهی، اژدرماهی، باراکودا، انواع سنگسر، سرخو و... است.

6.کشتی يونانی

درست است که کشتی یونانی از مهمترین جاهای دیدنی کیش محسوب می شود ولی از سایت کشتی یونانی نسبت به سایر سايت های غواصی کیش استقبال کمتری می شود. عمق آن 4 تا 5 متر بیشتر نیست و برای ورود به آن نياز به تجهيزات غواصی خیلی خاص نیست. با این همه پروانه  به گل نشسته کشتی در عمق 8 متری  ارزش دیدن دارد. برای ورود به سايت کشتی یونانی باید از پله های پارک ساحلی مقابل کشتی استفاده کرد و با شنا بر سطح آب در عرض چند دقيقه به زنجير لنگر رسيد. بازديد از درون کشتی هم از حفره شمالی آن امکانپذير است ولی ورود به بدنه به علت پوسيدگی آن خطرناک است.

این سایت برای اسنورکلینگ و غواصی حرفه ای مناسب است.

 

 

قیمت غواصی در کیش

بلیط غواصی معمولی را می ‌توان از بیشتر سایت ها و کلوپ های تفریحات آبی تهیه کرد ولی لازم است برای غواصی VIP یا ویژه به مرکز غواصی در کیش و سایر مراکز مخصوص به این رشته مراجعه کرد.

قیمت غواصی در کیش نرخی مصوب در منطقه آزاد دارد و در همه سایت ها نسبتا یکسان است ولی این نکته را نیز در نظر داشته باشید که کیفیت‌ های ارائه شده در سایت های مختلف متفاوت است.

هزینه غواصی در کیش بر اساس قیمت منطقه آزاد، حدود 195 هزار تومان است ولی ممکن است بسته به کیفیت و سایت ارائه کننده کمی نوسان داشته باشد.

نرخ جدید غواصی در کیش 195 هزار تومان بیشتر آب نمی خورد. با این قیمت ۵ دقیقه آموزش و ۱۵ دقیقه غواصی همراه مربی ارائه می شود. در کل حدود ۴۵ دقیقه طول می کشد.

از سوی دیگر قیمت غواصی VIP کمی متفاوت است. در این نوع غواصی تانک اکسیژن در اختیار غواص قرار می گیرد و تا زمانی ‌که به اتمام برسد می توانند زیر آب بمانند. این زمان بین ۴۰ تا ۴۵ دقیقه طول می کششد. این نوع غواصی حدود ۱۵۰ هزار تومان است و غواص می ‌تواند به همراه مربی تا عمق ۶ متری برود. غواصانی که مدرک Padi یا CMAS دارند می توانند با هزینه وی آی پی تا عمق ۱۸ متری زیر آب بروند. این مدرک را می توان در عرض ۱ تا ۲ روز پس از گذراندن دوره های آموزشی در جزیره اخذ کرد.

 

برای آگاهی از تور کیش و برنامه های غواصی در کیش می توانید سری به سایت تورگردان زده و از قیمت ها و تخفیف ها مطلع گردید.

 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

در قدیم الایام تنها افرادی خاص قادر به غواصی بودند. همان افراد هم تنها به منظور دست یافتن به گنجینه های مدفون شده در زیر خاک به این کار مبادرت می ورزیدند ولی در عصر حاضر غواصی به تفریحی برای همگان تبدیل شده است. در کیش هر کسی می تواند آموزش غواصی ببیند و از مناظر زیبای مرجانی در زیر آب لذت ببرد.

انتشار :  23 دی 1399 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   عفیفه خدنگی
تصاویر مرتبط
  • Diving- Island-Kish-tourgardan-com (1)
  • Diving- Island-Kish-tourgardan-com (3)
  • Diving- Island-Kish-tourgardan-com (12)
  • Diving- Island-Kish-tourgardan-com (2)
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد