جاهای دیدنی شاندیز برای طبیعت گردی، هیجان و شکم گردی

جاهای دیدنی شاندیز

جاهای دیدنی شاندیز طرفداران زیادی میان مشهدی ها و گردشگران سایر شهرها دارد. شاندیز شهری در استان بینالود و جزو نزدیک ترین ییلاقات و تفریحگاه های نزدیک به مشهد است. بیشتر مشهدی ها برای تفریحات شبانه و آخر هفته شان راهی شاندیز می شوند. بعضی ها در طول هفته برای تفریحات خاصی که تنها در شاندیز پیدا می شود به آنجا می روند. خیلی ها آنجا باغ و ویلا دارند و خلاصه پای ثابت بیشتر مردم برای استراحت و تفریح آنجاست. در ادامه با ما همراه باشید تا جاهای دیدنی مشهد را به طور کامل به شما معرفی کنیم.

 

شاندیز

 

روستای زشک ؛ با تفریحات و جاذبه های فراوان

زشک روستایی در 20 کیلومتری شهر مشهد است که نزد گردشگران طرفداران زیادی دارد. بسیاری از مشهدی های آخر هفته و حتی وسط هفته ماشین هایشان را به سمت شاندیز رانده و از آنجا به زشک می روند. زشک به دلیل برخورداری از آب و هوایی مطبوع و چشمه ها و دره های زیبا هر کسی را عاشق خود می کند. چنین طبیعتی در فاصله ای به این نزدیکی به مشهد چیزی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت. زشک به داشتن قله شیرباد، قله چمن، چشمه پر خروش قاقلی، رودخانه دائمی و پدیده های گیاهی و باغستان های پر میوه مشهور است. برای آشنایی با تمامی دیدنی های این روستا، مقاله جاهای دیدنی زشک را در وبلاگ مطالعه کنید.  

 

شاندیز مشهد

 

روستای ابرده بالا در شاندیز

روستای ابرده در بخش شاندیز شهرستان بینالود قرار دارد. این روستای زیبا دارای آب و هوای ییلاقی بوده و جزو جاهای دیدنی شاندیز محسوب می‌گردد. ابرده به صورت پلکانی بنا شده و در دامنه کوه‌های بینالود منظره زیبایی به وجود آورده است. باغ‌هایی با درختان انبوه اطراف روستا را فرا گرفته‌اند که به پارک جنگلی شاندیز منتهی می‌شوند. رودخانه زشک از نزدیکی روستای ابرده عبور کرده و باعث اعتدال هوا در این منطقه است. توصیه می‌کنیم در فصل بهار و تابستان به ابرده سفر کنید.

 

ابرده بالا

 

مجموعه توریستی پدیده شاندیز

مجموعه توریستی پدیده شاندیز با ۵۰۶ هزار متر مربع از جمله بزرگترین مجتمع‌های گردشگری ایران است. در پدیده شاندیز تفریحات و امکانات مختلفی گنجانده شده که برای ساعت‌ها شما را سرگرم خواهند کرد. پارک آبی، مجتمع فرهنگی، هتل پنج ستاره، مرکز خرید، مجتمع اداری، مجتمع مسکونی، شهربازی سرپوشیده، زمین اسکی روی یخ (پاتیناژ)، رستوران‌ بزرگ (شامل چندین رستوران بین‌المللی) و... در مجموعه توریستی پدیده شاندیز احداث شده‌اند. اگر به شاندیز سفر کردید حتما به این مجموعه سری بزنید.

 

پدیده شاندیز

بنر عکس بنر

رصد خانه نجوم رضوی

رصد خانه نجومی شاندیز شامل تجهیزات متعددی برای مطالعه نجوم و علوم مرتبط است. در رصدخانه نجومی شاندیز سالنی به آسمان نما اختصاص داده شده که برنامه‌های آن برای کودکان و نوجوانان بسیار جذاب خواهد بود. همچنین افرادی که به صورت غیر حرفه‌ای درباره نجوم تحقیق می‌کنند به تماشای آسمان نمای این مجموعه می‌آیند. همچنین دو تلسکوپ در رصد خانه نجومی شاندیز وجود دارد که برای برنامه‌های نجوم شناسی دانشجویان و دانش آموزان به کار می‌روند.

 

رصدخانه شاندیز

 

اقامتگاه بومگردی ماژان

اقامتگاه بومگردی ماژان در روستای حصار سرخ از توابع شاندیز قرار دارد. ساختمان این اقامتگاه یک خانه قدیمی ۱۳۰ ساله است. خانه در زمان قاجار ساخته شده و پس از بازسازی به عنوان اقامتگاه بومگردی به کار می‌رود. ماژان دارای دو طبقه و ۶ باب اتاق است که با صنایع دستی مختلف تزیین شده‌اند. اگر ترجیح می‌دهید برای مدتی از سر و صدای شهر دور باشید در سفر بعدی خود به شاندیز، در اقامتگاه بومگردی ماژان ساکن شوید.

 

اقامتگاه بومگردی ماژان

 

پیست دوچرخه سواری شاندیز

پیست دوچرخه سواری شاندیز با نام پیست دوچرخه سواری ثامن‌الائمه هم شناخته می‌شود و در محدوده محله شهر بینالود قرار دارد. پس از پیست دوچرخه سواری مجموعه آزادی تهران، پیست شاندیز مجهز‌ترین مجموعه در ایران است. مسابقات داخلی و بین‌المللی مختلفی در پیست دوچرخه سواری شاندیز برگزار می‌شوند. این مجموعه روباز است و تنها ۶ ماه از سال می‌توان از آن استفاده کرد. همچنین بانوان هم می‌توانند در پیست دوچرخه سواری ثامن الائمه حضور پیدا کنند.

 

پیست دوچرخه سواتری شاندیز

 

برای رزرو و مشاهده قیمت تور اصفهان کلیک کنید

 

 

پیست موتور سواری پدیده

پیست موتور سواری پدیده شاندیز مجموعه‌ای بزرگ برای مسابقات موتور سواری، دوچرخه سواری و اتومبیل‌رانی است. البته بسیاری از افراد برای انجام حرکات نمایشی و تفریحی به پیست می‌آیند. همچنین می‌توانید در جایگاه مخصوص بنشینید و از حرکات نمایشی شرکت کنندگان لذت ببرید. موتور سواری در پیست پدیده شاندیز نیازی به گواهینامه ندارد و به همین دلیل امکان موتورسواری برای خانم‌ها هم به وجود آمده است.

 

پیست موتورسواری شاندیز

 

سنگ نگاره های شتر سنگ

سنگ نگاره‌های شتر سنگ از جمله قدیمی‌ترین آثار تاریخی در ایران هستند. برخی از باستان‌شناسان قدمت این سنگ نگاره‌ها را بیش از ۱۱ هزار تخمین زده که متعلق به دوران نوسنگی است. سنگ نگاره‌ها بر روی تخته سنگ‌هایی در دامنه کوه رسم شده‌اند. این تخته سنگ از دور شبیه به کوهان شتر به نظر می‌رسد. در ۸۰۰ متری جاده مشهد – شاندیز و بخش طرقبه، روستای دهنو از سنگ نگاره‌های شتر سنگ دیدن کنید. اشکال روی سنگ‌های شامل طرح‌هایی از حیوانات مانند شتر، بز، شیر و گاو هستند.

 

سنگ نگاره شترسنگ

 

رباط ویرانی

رباط یا کاروانسرای ویرانی بنایی تاریخی در نزدیکی روستای ویرانی است و به دوران تیموریان تا صفویان تعلق دارد. این کاروانسرا در سال ۱۳۷۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. در حال حاضر رباط ویرانی به یک موزه مردم شناسی تبدیل شده است. روستای ویرانی جزو روستاهای شهرستان بینالود است و در نزدیکی شاندیز می‌توانید از آن دیدن کنید. کاروانسرای ویرانی تا دوران قاجار مورد استفاده قافله‌ها بوده و بسیاری از زائران امام رضا (ع) در سفر به مشهد در این رباط استراحت می‌کردند.

 

رباط ویرانی شاندیز

 

برای رزرو و مشاهده قیمت تور کیش کلیک کنید

 

باغ مزار ویرانی (اخی علیشاه قتلقشاه)

باغ مزار ویرانی در نزدیکی روستای ویرانی قرار دارد و آرامگاه علی قتلشاه است. علی قتلشاه معروف به علی اخی از شیوخ بزرگ درویشان بوده و در قرن هشتم هجری وفات کرده است. باغ مزار ویرانی شامل یک بنای آجری است که با طاق‌های هلالی در ایوان تزیین شده است. همچنین گچ‌کاری‌هایی به سبک دوران تیموریان در بنا دیده می‌شوند. در گذشته باغ مصفایی در اطراف مزار ویرانی ساخته بودند که در حال حاضر آثار زیادی از آن باقی نمانده است.

 

باغ مزار ویرانی

 

درخت چنار شاندیز

درخت چنار شاندیز، درختی کهنسال و قطور است که برخی از اهالی شاندیز عمر آن را ۲۷۰۰ سال تخمین می‌زنند. به نظر می‌رسد تنه درخت اولیه از بین رفته و چنار فعلی از پاجوش‌ها و یا ریشه‌های آن رشد کرده است. برای چندین سال این درخت به عنوان نماد شاندیز به کار می‌رفت.

 

درخت چنار شاندیز

 

پاراموتور شاندیز

پاراموتور شاندیز یا پاراگلایدر شاندیز در مجموعه پروازی شاندیز قرار دارد. این مجموعه از سازمان هوایی گواهینامه دریافت کرده و تمام فعالیت‌های آن به شکل استاندارد انجام می‌شوند. اگر به هیجان و ارتفاع علاقه دارید حتما پاراگلایدر را امتحان کنید. در پاراموتور شاندیز می‌توانید به همراه یک خلبان مجرب این تفریح هیجان انگیر را تجریه نمایید. البته افرادی که حرفه‌ای بوده و موفق به دریافت گواهینامه شده‌اند می‌توانند به صورت منفرد در مجموعه پاراموتور شاندیز پرواز کنند.

 

پاراموتور مشهد

 

پارک جنگلی شاندیز

پارک جنگلی شاندیز از جمله مشهورترین جاهای دیدنی شاندیز است. بسیاری از گردشگرانی که به مشهد سفر می‌کنند به بازدید از شاندیز می‌پردازند. در میان لیست بلند جاهای دیدنی این منطقه، پارک جنگلی شاندیز محبوب است و مناظر زیبایی دارد. این پارک حدود ۳۰ هکتار وسعت داشته و امکانات رفاهی مختلفی مانند وسایل بازی کودکان، مراکز پذیرایی، فروشگاه‌ها، اقامتگاه‌ها و... در آن احداث شده‌اند. پارک جنگلی شاندیز در نزدیکی جاده شاندیز به ابرده قرار دارد.

 

پارک جنگلی شاندیز

 

مجموعه توریستی گلستان شاندیز

مجموعه توریستی گلستان شاندیز در زمینی به وسعت ۳۶ هکتار احداث شده است. این پروژه در طی اجرای چندین فاز به بهره‌برداری رسید. مجموعه توریستی گلستان شاندیز دارای چندین سالن ورزشی، بخش‌های تجاری، مراکز خرید، ویلاهای اجاره‌ای، رستوران و... است. تمام امکانات رفاهی و تفریحی گلستان بر اساس آخرین استاندارد‌های روز ساخته شده‌اند. همچنین چندین بخش دیگر پروژه در فاز اجرایی بوده و به زودی افتتاح می‌گردند.

 

مجموعه توریستی گلستان شاندیز

 

اسکی شاندیز

پیست اسکی شاندیر

 

پیست اسکی پدیده شاندیر

 

مسجد جامع تاریخی شاندیز

مسجد جامع شاندیز دارای زیر بنای بزرگی است و در حال حاضر برای اجرای فرایض دینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به نظر می‌رسد قدمت بنای مسجد جامع شاندیز به دوران قاجار باز می‌گردد.

 

مسجد جامع تاریخی شاندیز

 

شیخ حافظ ابرده ای

شیخ حافظ بها الدین ابردهی از مریدان اخی علی بوده و به جانشینی او رسید. شیخ در اواخر قرن هشتم هجری وفات کرده و مزار او در قبرستانی حد فاصل شاندیز و ابرده قرار دارد. بنای آرامگاه ساده و گنبدی شکل است و چند درخت در اطراف آن دیده می‌شوند.

 

آرامگاه شیخ حافظ ابرده ای

 

قلعه تاریخی شاهان دژ به نوعی اصلی‌ترین هسته تشکیل شهر شاندیز فعلی بوده است. قلعه شاهان دژ، با دیوار‌های بلند قدمتی طولانی داشته و در دوران پیش از اسلام ساخته شده بود. متأسفانه در حال حاضر اثری از این قلعه نیست چرا که در دوارن قاجار آن را به توپ بستند. وجه تسمیه شاندیز، قلعه شاهان دژ است.

 

موزه شهرداری

موزه مردم شناسی شهرداری شاندیز در پارک جنگلی شاندیز ساخته شده است. در این موزه می‌توانید ابزار و اشیای قدیمی از دوران گذشته شاندیز را مشاهده نمایید. همچنین نقاشی‌ها، مجسمه‌ها و آثار هنری دیگری در این مجموعه نگهداری می‌شوند که به نوعی با شاندیز ارتباط دارند. زیباترین بخش موزه مربوط به عکس‌های قدیمی شاندیز و روستاهای اطراف آن است.

دیگر آثار شاندیز نیز در کنار رستوران ها و مناطق طبیعی اش دیدنی است.

 

 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

جاهای دیدنی شاندیز طرفداران زیادی میان مشهدی ها و گردشگران سایر شهرها دارد. شاندیز شهری در استان بینالود و جزو نزدیک ترین ییلاقات و تفریحگاه های نزدیک به مشهد است. بیشتر مشهدی ها برای تفریحات شبانه و آخر هفته شان راهی شاندیز می شوند. در ادامه با ما همراه باشید تا جاهای دیدنی مشهد را به طور کامل به شما معرفی کنیم.

انتشار :  1 خرداد 1399 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   عفیفه خدنگی
تصاویر مرتبط
درخت چنار شاندیز
  • درخت چنار شاندیز
  • پاراموتور مشهد
  • پدیده شاندیز
  • اقامتگاه بومگردی ماژان
  • رصدخانه شاندیز
  • سنگ نگاره شترسنگ
  • پیست دوچرخه سواتری شاندیز
  • پارک جنگلی شاندیز
  • شاندیز مشهد
  • شاندیز
  • مجموعه توریستی گلستان شاندیز
  • ابرده بالا
  • رباط ویرانی شاندیز
  • پیست موتورسواری شاندیز
  • باغ مزار ویرانی
  • بنر عکس بنر
  • پیست اسکی پدیده شاندیر
  • پیست اسکی شاندیر
  • مسجد جامع تاریخی شاندیز
  • آرامگاه شیخ حافظ ابرده ای
  • جاهای دیدنی شاندیز
  • شاندیز3
  • شاندیز
  • شاندیز2
  • شاندیز4
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد