جزیره هرمز سرخ ترین جزیره دنیا

ee740455ff38b1e825a4f1d87856f843

جزیره هرمز سرخ ترین جزیره دنیا


جزیره هرمز یکی از مکان های دیدنی است که توصیه می شود در طول عمر یکبار به آن سفر کنید. شاید به یادماندنی ترین خاطرات در همین جزیره و تور قشم برای یک مسافر رقم بخورد. از ماسه های نقره فام و قرمز تا قایق سواری در دریای طوفانی یا آفتابی، خاک های هزار رنگی که تبدیل به ادویه های خوشمزه می شوند و یا حتی نقش های حنا و پارچه ها که هر مسافری را محو خودشان می کنند. تورگردان در این مقاله اطلاعاتی را برای سفر به استان هرمز ارائه می کند. 

 


جزیره هرمز به دلیل داشتن خاک سرخ مشهور است و این تنها جاذبه آن نیست. با قدم گذاشتن بر روی ماسه های نقره ای ، طلایی و سفید ساحل ، می توانید کوه های قرمز و نارنجی و غروب خورشید فراموش نشدنی را ببینید. جزیره هرمز در بخشی از خلیج فارس واقع شده است که در آن عمق دریا به اندازه کافی کم است و تانکرهای غول پیکر به راحتی این خلیج را ترک می کنند. در نتیجه ، این جزیره با گذشت زمان از نظر جغرافیایی برای ملوانان اهمیت زیادی داشته است. اگر از بالا یا روی نقشه به این جزیره نگاه کنید ، متوجه خواهید شد که به نظر می رسد مانند یک پوسته است. جاده ای زیبا در اطراف جزیره ساخته شده است که دوچرخه سواری و پیاده روی را ممکن می کند. هنگام پیاده روی یا دوچرخه سواری ، رنگ خاک اطراف شما تغییر می کند.

 


ساکنان قدیمی هرمز که شهری نزدیک رودخانه میناب بود، حدود 700 سال پیش هنگام حمله مغولان به این شهر ، به قشم و سپس به جزیره ای در خلیج فارس مهاجرت کردند. آنها جزیره را شهرنشین کردند و به یاد و خاطره زمین اولیه خود ، آن را هرمز نامیدند. هرمز به معنی بندر است که یک اسم واقعی برای عملکرد شهر قدیمی و جدید است. افونسو دی آلبوکرک ، ژنرال پرتغالی ، هنگامی که شاه اسماعیل ، پادشاه 20 ساله ایران ، مشغول دو جنگ دیگر بود ، به جزیره هرمز حمله کرد. آن زمان که نیروی دریایی قدرتمندی وجود نداشت ، جزایر خلیج فارس مورد حمله قرار گرفت و ویران شد. برای پررنگ تر شدن تسلط دشمن بر این منطقه، پرتغالی ها قلعه ها و بناهایی نیرومندی ساختند. با این حال ، ساکنان جزیره علیه حاکمان جدید شورش کردند تا زمانی که امام قلی خان موفق شد جزایر را پس بگیرد. پس از اخراج پرتغالی ها از جزایر و تسلط كامل ایران بر قسمت های شمالی و جنوبی خلیج فارس ، شاه عباس فرمان داد كه جزیره هرمز را نابود كند. مرکز خرید خلیج فارس که در این جزیره ساخته شده بود تعطیل شد و بسیاری از تجار با تمام سرمایه گذاری های خود به سواحل عمان نقل مکان کردند. در نتیجه ، جزیره هرمز از آن زمان به بعد مانند مروارید در خلیج فارس درخشید و متاسفانه هنوز همان وضعیت را دارد.

 

 

جاذبه های جزیره هرمز

جاذبه ها و زیبایی های موجود در جزیره هرمز به معنای واقعی کلمه بی شمار است. هر قسمت از جزیره خود یک جاذبه است. با این حال ، برای آشنایی با برخی از این زیبایی هاادامه مطلب زیر را دنبال کنید.

 

 

دره رنگین کمان جزیره هرمز

مشهورترین جاذبه در جزیره هرمز ، دره رنگین کمان است که بیش از 70 طیف رنگی مختلف دارد. کاری که ما به شما پیشنهاد می کنیم لذت بردن از رنگ ها در لحظه و زندگی است. اگر عاشق منظره هستید این خاک را با خود نبرید. اگر به طبیعت احترام بگذارید بگذارید و از آن محافظت کنید او زیبایی بیشتری به شما می بخشد. لطفاً این نکته را نیز در نظر داشته باشید که این خاک را در بطری های شیشه ای از اهالی محل خریداری نکنید که نمی دانند چه کاری انجام می دهند و این خطر جدی برای زیستگاه خودشان است. البته نا گفته نماند که اهالی از این خاک امرار معاش می کنند و با تولید ادویه برای پخت ماهی و مرغ و ... راهی برای افزایش درآمد خود یافته اند. 

 

 

فرش خاک در جزیره هرمز

طی چند دقیقه از دره سکوت ، شما با ساحل وسیعی روبرو خواهید شد که در آن هنرمندان یک فرش بزرگ رنگارنگ را ترسیم کرده اند. هنرمندان محلی در نیمه دوم سال گرد هم می آیند و با استفاده از خاک رنگارنگ این جزیره ، این فرش را درست می کنند. الگوهای این فرش الهام گرفته از اساطیر هرمزگان و شعر حکیم عمر خیام است. باران طی مدت کوتاهی تمام الگوهای را از بین می برد و به دریا می برد. بسیاری از متخصصان محیط زیست این کار را یک فعالیت تجاری می دانند که در طی آن خاک از محل اصلی خود منتقل می شود و به دلیل گرفتن برخی از عکس ها برای به اشتراک گذاشتن در رسانه ها ، توسط باران به دریا منتقل می شود.


غار مراغه ، دره سکوت و الهه نمک فیروزه ای 

یکی از شگفتی های طبیعی نمک این است که باعث از بین بردن آلودگی صوتی در محیط می شود. در نتیجه ، وقتی در دره سکوت هستید ، یک سکوت آرامش بخش از شما استقبال می کند. الهه گنبد نمک فیروزه ای بر اثر باران جلا داده می شود و بسیار باشکوه است. همچنین رودخانه ای فصلی با رنگ های طلایی و نارنجی در بستر این دره جاری می شود. اگر کلیه تجهیزات لازم برای غارنوردی را به همراه داشته باشید ، کاوش در غار مراغه می تواند هیجان انگیزترین بخش سفر شما باشد زیرا سفر به این غار کار آسانی نیست.

مجسمه دره هرمز

از بسیاری از مجسمه های غول پیکر طبیعی در این دره دیدن کنید و در حالی که سعی می کنید حدس بزنید که هر مجسمه بسته به میزان تصورات خلاقانه شما ، چه چیزی را نشان می دهد ، لذت ببرید. در انتهای مسیری که قدم می زنید به یك منطقه رسوبی می رسید كه در مناظر دریای آبی فیروزه ای مقابل خود شگفت زده خواهید شد.

 

موزه نادعلی هرمز 

در موزه نادعلیان با طبیعت و محیط زیست آشنا شوید. در اینجا یاد خواهید گرفت که تأثیر انسان بر طبیعت تخریب یا آلودگی نیست. در این موزه ایجاد آثار هنری از عناصر طبیعی را مشاهده میکنید.

سواحل خیره کننده هرمز

هر ساحل در جزیره هرمز یک نام منحصر به فرد دارد. برخی از آنها مانند ساحل سرخ مشهور جهان هستند و برخی دیگر مانند مناطق جنوبی شناخته می شوند. با این حال ، اگر می خواهید چند روز بمانید تا تمام سواحل را کشف کنید ، باید تجهیزات لازم را با خود به جزیره هرمز ببرید.

 

 

کارهایی که باید در جزیره هرمز انجام شود

در جزیره هرمز کارهای زیادی وجود دارد که می توانید انجام دهید. شنا ، غواصی ، تماشای پرندگان ، عکاسی از حیوانات و طبیعت ، قایقرانی ، گشت و گذار در ساحل ، کمپینگ ، خوردن غذاهای خوشمزه و مواد افزودنی محلی ، دوچرخه سواری ، حنا طراحی روی پوست و خرید صنایع دستی از جمله این موارد است.

کی باید به جزیره هرمز سفر کنیم

هوا در بهار و پاییز مرطوب است اما اگر پیراهن یا لباس خنک پوشیدید ، تحمل آن آسان است. در تابستان ، هوا حتی برای ساکنان خیلی گرم است. بنابراین ، بسیاری از آنها را در ساحل نخواهید دید. بهترین زمان برای بازدید از این جزیره زمستان است. همچنین می توانید در این فصل از تماشای مهاجرت انواع مختلف پرندگان و لاک پشت ها لذت ببرید.

 

 

غذا در جزیره هرمز 

اگر نمی خواهید غذاهای محلی در قشم را تجربه کنید ، می توانید غذاهای ایرانی را در بندرعباس میل کنید. رستوران هایی مانند رستوران بورکه ، رستوران علی کرجی 2 ، رستوران فست فود هخامنش ، رستوران زرین ، رستوران مکران کافه ، رستوران غذاهای دریایی سامکو و بسیاری دیگر در خدمت شما هستند.

 

 

اقامت در هرمز

هتل های مقرون به صرفه در قشم وجود دارد که می توانید بصورت آنلاین رزرو کنید ، هتل مارینا 1 ، هتل مارینا 2 ، هتل آرام ، هتل آپادانا و هتل شمس مناسب به نظر می رسد. از این هتلها تا جزیره هرمز حداکثر 2 ساعت سفر پیش روست در غیر این صورت اقامت در خانه های محلی تصیه می شود.
در اینجا گزیده ای از کامنت هایی که بازدید کنندگان این جزیره برای TripAdvisor ارسال کرده اند را باهم مرور می کنیم. (یکی از محبوب ترین وب سایت های مسافرتی جهان) 

 

 

جزیره هرمز عالی بود

اقامت در هرمز فوق العاده بوده است. سفر من همراه با دوستی بود که همه چیز را در مورد این جزیره می دانست. طبیعت و زمین شناسی زیبا و خارق العاده بود. چیزهای بسیار زیبایی برای دیدن در هرمز وجود دارد. بنابراین بسیاری از رنگ های گرم را در طبیعت این جزیره خواهید دید. همچنین مردم اینجا بسیار خوب و مهربان هستند و لباسها خارق العاده ترین نوع در ایران هستند. جزیره ای که باید بدون کوچکترین شکی برای سفر انتخاب کنی! (لئو V. از لویواردن ، هلند در نوامبر 2018)

 

 

چند روز را در جزیره هرمز بگذران!

تابستان گذشته من از جزیره هرمز بازدید کردم و تجربه ای باورنکردنی بود. من هرگز جایی جادویی تر از این جزیره ندیده ام! در این بررسی ، نکاتی و توصیه ای برای اجاره اتاق ارائه می دهم تا در صورتی که می خواهید چند روز را بدون نیاز به ترک و رها کردن در جزیره هرمز بگذرانید.

ما از قبل برای اسکان پیش پرداخت در جزیره قشم را پرداخت کرده بودیم بنابراین یک روز فقط تصمیم گرفتیم صبح زود قایق راکرایه کنیم و برای یک روز به جزیره هرمز برویم. ما برخی تحقیقات را انجام داده بودیم ، اما اطلاعات عملی زیادی به صورت آنلاین در دسترس نیست. اول از همه ، توصیه میکنم و بسیار معمولی است که گردشگران در زمان پاییز / زمستان / بهار هنگام کم بودن درجه حرارت هوا، از این جزیره دیدن کنند. دسترسی: شما می توانید فقط با قایق از جزیره قشم یا از بندرعباس به جزیره هرمز برسید البته این چیزی است که من می دانم. ظاهرا لنچ ها نیز در این مسیر تردد دارند. پس بازدید از اسکله بومی کشتی سازی را فراموش نکنید ... (سیلویا م. از دانمارک ؛ بازبینی اکتبر 2018)

 

جزیره هرمز با دیدنی های جذاب 

به نظر من شگفت انگیزترین جزیره ایران هرمز است. مکانهای زیادی برای دیدن و پرستش طبیعت این جزیره وجود دارد. شما می توانید با قایقرانی های کوچک از قشم یا بندرعباس به هرمز برسید ، که چندان مجهز نیستند اما از نظر ایمنی نیز مناسب هستند. (سعیده ا. از بلووین ، استرالیا ؛ بازبینی ژوئن 2018)

 

 

کمبود امکانات در جزیره هرمز

جزیره هرمز خیلی مدرن نیست و نمی توان بهترین هتل ها و امکانات را در آن یافت و این برای بسیاری از مسافران سخت گیر ناامید کننده است. صخره های سنگی زیادی اطراف قلعه پرتغالی ها وجود داشت. نقاشی های دیوتری نیز قابل تامل و زیبا بودند و ارزش دیدن را داشتند.(Wrightone50 از اتریش ؛ بررسی شده در فوریه 2018) 

 

 

قلعه پرتغالی ها هرمز خیلی کوچک است

این یک قلعه کوچک به خوبی نگهداری شده است. با توجه به وسعت و مسافت آن تا مناطق مسکونی ، بهتر است از آن به عنوان خانه یاد شود. بهتر است قبل از غروب آفتاب به دیدنی قلعه پرتغالی ها بروید زیرا ممکن است با درخشش نرمه خاک های نقره ای و طلایی زیر نور خورشید ترکیبی جادویی و قرمز و نقره ای شما را خیره کند (Iko O. از جاکارتا ، اندونزی ؛ بررسی شده در دسامبر 2017)

قلعه پرتقالی های جزیره هرمز ، که در اوایل قرن شانزدهم ساخته شده ، یکی از آخرین بناهای ماندگار حکومت استعماری در خلیج فارس است. اکنون این قلعه سرخ رنگ یکی از جاذبه گردشگری است که می توانید با سفر به قشم و هرمزگان از آن دیدن نمایید و از سکوت این قلعه نظامی در گذر زمان لذت ببرید. 

تاریخچه قلعه پرتغالی

فرمانده افونسو آل آلبوکرک دستور ساخت قلعه را در سال 1507 پس از آنکه سربازانش جزیره را در اوایل قرن شانزدهم به دست گرفتند ، صادر کرد.

این قلعه از سنگ های قرمز مایل به صورتی و نارنجی در یک حصار سنگی در انتهای شمال جزیره ساخته شده است ، این قلعه با ماسه ای نرم و قرمز از دیگر مناطق جزیره جدا شده است. این دژ شامل انبار اسلحه ، مخزن آب ، سربازخانه ، زندان ، کلیسا ، مرکز فرماندهی و سالن مرکزی است.

دیوارها ، محفظه ها و طاق ها و همچنین مجموعه ای از توپ های زنگ زده در حیاط به نظر می رسد هنوز هم تلاش می کنند ابهت و زیبایی به منطقه بخشند. کلیسای زیرزمینی با سقف های طاقی ، یک برج نگهبانی و یک مخزن آب زیرزمینی از دیگر جاذبه های این مکان است.

علاوه بر این ، سطح بالایی قلعه مناظر شگفت انگیزی از جزیره ، حیاط قلعه ، کوههای ناهموار را به نمایش میگذارد که همگی توسط آبهای آبی خلیج فارس احاطه شده اند.
برخی از قلعه های دیگر پرتغالی ها در استان هرمزگان وجود دارد (که معمولاً توسط افراد محلی به عنوان قلعه پرتغالی خوانده می شوند) که در خلیج فارس پراکنده شده اند ، از جمله جزیره قشم ، بندر کنگ ، عمان ، راس الخیمه (امارات متحده عربی) و چابهار که هر کدام زیبایی خود را دارند.

هرمز در حدود هشت کیلومتری ساحل در تنگه هرمز واقع شده است. در زمان باز پس گیری توسط نیروهای مشترک انگلستان و ایران ، از 1514 تا 1622 توسط پرتغالی ها اشغال شد.

                                                   

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

جزیره هرمز یکی از مکان های دیدنی است که توصیه می شود در طول عمر یکبار به آن سفر کنید. شاید به یادماندنی ترین خاطرات در همین جزیره و تور قشم برای یک مسافر رقم بخورد. از ماسه های نقره فام و قرمز تا قایق سواری در دریای طوفانی یا آفتابی، خاک های هزار رنگی که تبدیل به ادویه های خوشمزه می شوند و یا حتی نقش های حنا و پارچه ها که هر مسافری را محو خودشان می کنند. تورگردان در این مقاله اطلاعاتی را برای سفر به استان هرمز ارائه می کند.

انتشار :  2 آذر 1398 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   عاطفه غفوریان
تصاویر مرتبط
  • ee740455ff38b1e825a4f1d87856f843
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد